Blog

Na našom blogu sa môžete dozvedieť množstvo informácií zo sveta financií, taktiež tu nájdete zaujímavé články, doplňujúce informácie o našich službách a možnosti investovania.

Odškodnenie za meškanie letu a stratenú batožinu

Cestovanie lietadlom je spomedzi ostatných foriem dopravy nielen rýchle, ale aj veľmi bezpečné. Vďaka „nízkonákladovkám“ sú navyše letenky aj čoraz cenovo dostupnejšie. Nič z uvedeného však neznamená, že vás pri využívaní leteckej dopravy nemôžu postretnúť rôzne nepríjemnosti. Niekoľkohodinové meškania letov či strata batožiny patria bezpochyby medzi tie najčastejšie komplikácie, no vedeli ste, že za určitých podmienok za máte v takýchto prípadoch nárok na kompenzáciu?

Meškanie lietadla je postrachom väčšiny cestovateľov. Niekoľkohodinové čakanie na letisku zrejme nepoteší nikoho, no v určitých prípadoch môže ísť o poriadnu komplikáciu, napríklad ak letíte na dôležité obchodné rokovanie, prípadne na vytúženú rodinnú dovolenku spolu s malými deťmi. Nebo nad Európou už roky zažíva v dôsledku leteckej prepravy poriadny nápor. Len nad Slovenskom sa denne uskutoční okolo 2 000 letov denne, a to zďaleka v tomto smere nepatríme medzi najrušnejšie krajiny.

Meškania letov sú preto čoraz bežnejšie, a to najmä v dôsledku nedostatočnej kapacity niektorých letísk či nedostatku voľných „slotov“ na leteckých koridoroch. Samozrejme, svoj nemalý podiel na meškaniach majú aj výkyvy počasia, či pracovnoprávne predpisy, ktoré pre leteckú posádku stanovujú povinné prestávky. V menšej miere sú to potom aj technické poruchy či rôzne preventívne opatrenia, ktoré v leteckej doprave spôsobujú meškania.

Ak sa na poslednú chvíľu dozviete, že vaše lietadlo bude mať niekoľkohodinové meškanie, nemusíte to brať hneď tragicky. Oplatí sa ale poznať svoje práva. Ešte v roku 2004 vstúpilo do platnosti Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktoré chráni práva cestujúcich v takýchto situáciách. V tomto článku sa pozrieme na základné podmienky a postup, čo robiť v prípade, že dôjde k meškaniu letu či strate vašej batožiny.

Kedy vzniká nárok na kompenzáciu?

Ešte skôr ako sa pozrieme na konkrétne situácie, kedy vzniká nárok na kompenzáciu, treba uviesť, že vyššie spomenuté nariadenie sa vzťahuje na lety uskutočnené v rámci EÚ, lety z letísk EÚ do tretích krajín a tiež lety z tretích krajín do EÚ, ale len v prípade ak ide o leteckého dopravcu so sídlom v EÚ.

Platí teda, že ak letíte s európskou spoločnosťou povedzme do Egypta (alebo inej krajiny mimo EÚ), na kompenzáciu podľa nariadenia môžete mať nárok. Ak ale ide o let z Egypta na Slovensko a zabezpečuje ho egyptský dopravca (teda so sídlom mimo EÚ), nárok podľa vyššie spomenutého nariadenia vám vzniknúť nemôže.

Nárok vám vznikne v prípade, že váš let mešká viac ako tri hodiny alebo je zrušený a dopravca o tejto situácii informoval menej ako 14 dní pred plánovaným termínom odletu. Na kompenzáciu máte nárok aj v prípade odmietnutia nástupu na palubu z dôvodu overbookingu, teda väčšieho počtu rezervácií ako je počet miest v lietadle.

Najčastejšie nárokované sú kompenzácie v dôsledku meškania, treba si však uvedomiť, že nárok na kompenzáciu máte v tomto prípade len vtedy, ak do cieľovej destinácie priletíte najmenej 3 hodiny po plánovanom prílete. Ak vám teda lietadlo bude meškať len hodinu nárok vám nevznikne. Rovnako vám nárok nevznikne ani v prípade, ak síce nastúpite s trojhodinovým meškaním, avšak toto sa podarí počas letu zredukovať (napríklad v dôsledku priaznivého počasia) a pristanete povedzme o dve a pol hodiny po plánovanom prílete.

Veľmi dôležité je tiež poznamenať, že nárok nevzniká, ak meškanie alebo zrušenie letu bolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktoré letecká spoločnosť nemohla ovplyvniť, ako sú napríklad extrémne poveternostné podmienky, štrajky pozemného personálu na letisku alebo bezpečnostné riziká.

Aká je výška odškodnenia a ako postupovať?

Výška odškodnenia závisí od dĺžky letu a dĺžky meškania. Pri letoch do 1500 km je to 250 eur, pri letoch od 1500 do 3500 km 400 eur, a pri letoch nad 3500 km 600 eur. Ak vám let mešká a chcete túto záležitosť riešiť svojpomocne, prvým krokom je kontaktovať leteckú spoločnosť a podať oficiálnu sťažnosť.

Väčšina leteckých spoločností má na svojich webových stránkach formuláre na podanie sťažnosti. Letecká spoločnosť je povinná odpovedať na vašu sťažnosť do 8 týždňov od podania. Ak nereaguje alebo odmietne vašu žiadosť o odškodnenie, môžete sa obrátiť na národný orgán pre presadzovanie práv cestujúcich v krajine, kde k incidentu došlo. V krajnom prípade môžete zvážiť aj využitie služieb špecializovaných spoločnosti, ktoré sa zaoberajú práve vymáhaním odškodnenia za cestujúcich. Ide o podobnú možnosť ako využiť mimosúdne vymáhanie pohľadávok v prípade, že vám niekto dlží peniaze.

Čo robiť v prípade straty batožiny?

Ďalšou nepríjemnosťou číhajúcou najmä na cestujúcich využívajúcich prestupy je strata batožiny. V prípade, že batožina nedorazila do destinácie spolu s vami, treba čo najskôr uplatniť písomnú reklamáciu u leteckého dopravcu. Tento krok určite neodkladajte, pretože po 21 dňoch váš nárok na kompenzáciu zanikne.

Batožina sa najskôr považuje za meškajúcu a voči leteckej spoločnosti máte nárok na náhradu nákladov za veci, ktoré ste si museli nevyhnutne zakúpiť na dovolenke počas čakania na batožinu. To musíte preukázať dokladmi o kúpe, preto si nezabudnite odkladať účtenky. Presný zoznam takýchto vecí neexistuje, v zásade však ide o všetko čo je z pohľadu ceny a účelnosti obhájiteľné a racionálne, teda napríklad základné ošatenie alebo hygienické potreby.

Ak sa batožina nenájde do 21 dní odkedy vám mala byť vydaná, bude považovaná za stratenú a vznikne vám nárok na finančnú náhradu. Pripravte sa na to, že letecký dopravca od vás bude požadovať preukázanie, ktoré veci boli v stratenej batožine a ich hodnotu. Najlepšie to preukážete dokladmi o kúpe. Do úvahy však pripadajú aj čestné vyhlásenia či rôzne iné spôsoby v závislosti od pravidiel konkrétneho prepravcu a okolností. Dobrým nápadom je odfotiť si pred odletom zabalené veci vo vašom cestovnom kufri.

Pri určovaní výšky kompenzácie sa vychádza z tzv. časovej hodnoty vecí, teda z nadobúdacej ceny sa vypočíta hodnota po amortizácii. V zásade sa tak nestane, že kompenzácia by prevyšovala skutočnú hodnotu vecí a mohli by ste týmto spôsobom „zarobiť“ niečo navyše. Okrem toho platí aj maximálna výšku náhrady, ktorú je letecká spoločnosť povinná cestujúcemu vyplatiť v prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania batožiny ktorá bola stanovená na približne 1 600 eur.

Záverom len dodajme, že hoci cestovanie lietadlom je vo väčšine prípadov bezproblémové, oplatí sa poznať svoje práva pre prípad, že niečo nevyjde podľa plánu. Nezabudnite si pred cestou pozrieť aktuálne pravidlá, keďže sa môžu časom meniť, a vždy si uschovajte všetky letenky, palubné lístky či inú dokumentáciu - pri uplatňovaní nároku na odškodnenie sa vám určite budú hodiť.

Pridané dňa: 06.12.2024
Spať na Blog

mate otázku?
napíšte nám